Den tunna hinnan av närproducerat

Den tunna hinnan av närproducerat 150 150 Ann-Helen von Bremen

Det höll i knappt två år, mejeriföretaget Milkos satsning på ”närproducerad” mjölk. Under hösten 2008 lanserade man sin ”Dalamjölk”, processad och mjölkad i Dalarna. Försäljningen blev en succé och följdes upp av ”Värmlandsmjölk” och ”Landskapsmjölk” från de fyra landskapen Hälsingland, Medelpad, Jämtland och Ångermanland. Mitt under semestern kommer så beskedet – Milko lägger ner sina mejerier i Karlstad och Sundsvall. Och även om Milko lovar att Dalamjölken och Värmlandsmjölken ska finnas kvar (fyrklövermjölken verkar få stryka på foten direkt) så är det ändå med stor sannolikhet början på slutet av den närproducerade vågen inom mejerivärlden.

Vad hjälpte det då att man innan sommaren gjorde om mjölkförpackningarna med mönster från hembygdsdräkter för att ytterligare appellera till knätofskänslan som ändå bor någonstans djupt inom oss? Redan då måste ju ledningen ha anat att ekonomin inte skulle gå ihop.

Milko kommer att få stora imageproblem med sin Värmlandsmjölk, när mejeriet i Karlstad försvinner och mjölken i stället ska göra en resa på 70 mil fram och tillbaka i mejeriet i Grådö. Visserligen har aldrig transporterna varit det stora argumentet för värmlänningarna, om man som utflyttad värmlänning nu får drista sig till att ha några synpunkter i frågan, det har i stället handlat om att ha kvar arbetstillfällen i länet. Det är värnandet av arbetstillfällen som har gett Konsum Värmland dess framgångar, när de envisats med att ha kvar sin egen charktillverkning och bageri, när andra konsumföreningar har sålt av. Och det är värmländska jobb som har varit det starkaste skälet till Värmlandsmjölken, inte miljöhänsyn. Värmland hör till den mellanbygd som har tagit rejält med stryk under de senaste 20 åren. Självklart månar man om de jobb som trots allt ändå finns kvar.

Och frågan är hur värmlänningarna kommer att ställa sig till Värmlandsmjölkens nya innehåll, kommer det att räcka med att mjölken kommer från Värmland när mejeriet är borta? För den grupp konsumenter som vurmar för det närproducerade, har argumentet dock blivit allt ihåligare. Vi kan gapa om närproducerat hur mycket vi vill, när den stora utvecklingen ändå handlar om fortsatt strukturrationalisering.

”Närproducerat – ett skämt!” utbrister Expressens Tommy Hammarström i dagens ledare.

Och man är böjd att hålla med.

Ann-Helen von Bremen

Vem har makten över din matkasse? Det här är en blogg om hur matproduktionen, politiken och affärerna kring maten ser ut. Jag arbetar annars som frilansjournalist och skriver om lantbruk, livsmedel och mat. Här skriver jag mer fritt om matkedjan. Jag är inte alltid arg, mat är ett av mina största nöjen. Men jag är alltid hungrig. Ann-Helen Meyer von Bremen

All stories by: Ann-Helen von Bremen
7 comments
  • Stefan

    Handlade dessutom något som hette nästgårds i Värmland. Juice som gjorts av Swed-Jam i Torsby men råvaran var inte närproducerad utan man lyfte fram att man äpplejuicen blandat och tappats i Torsby. Kanske dag för klassificering?
    Närproducerat, Näranog producerat och bortgjort?

  • ann-helen

    Tack snälla. Man får hoppas att något av det du får veta är användbart också, så att det inte bara är ”nice, but completely useless, to know” ; )

  • ann-helen

    Jo, nog är det så alltid, att det närproducerade är ett väldigt tänjbart begrepp. Och dessutom, vad lägger vi i det? För mig i Stockholm är ju Arla närproducerat, men oavsett Arlas reklamkampanjer om att de minsann är våra nära, kära mjölkbönder, så kommer tyvärr Arla aldrig att riktigt få den imagen för mig. Och dessutom, bara för att maten producerats hyfsat nära, så finns det inga som helst garantier för att den är godare eller mer miljövänlig. Det beror liksom på det.

  • Stefan som föredrar att vara anonym

    Grådö tillverkar Sveriges i särsklass godaste yoghurt: Bärry. Ett mästerverk som helt och hållet är forne mejerichefen Erich Collbergs förtjänst.
    Och Milkos satsning, tja, någonstans är det farligt att blanda ihop politik/opinionsbildning med marknadsföring. Lokalpatriotism är bra, men det måste finnas tillräckligt med kunder också.

  • W.

    Intressant läsning!
    Vill gärna in i yoghurtdebatten: Bärry är en fantastisk skapelse men när det gäller Sveriges bästa yoghurt vågar jag sätta min ekologiska kock-heder på att den kommer härifrån
    http://www.jarnamejeri.com/

Leave a Reply

Your email address will not be published.