Närodlat – på marginalen

Närodlat – på marginalen 150 150 Ann-Helen von Bremen

Det vurmas mycket för den småskaliga matproduktionen. Korvmakare, gårdsostar, lokala bryggerier och vinproducenter – alla håller vi på att nästan krama ihjäl dem. Men ute på den stora motorvägen i Matlandet Sverige är det ”business as usual ” som gäller och där fortsätter stor att bli större.

 

För bara några år sedan drabbades mejeriindustrin av den småskaliga och lokala trenden. Ett antal grupper av bönder lanserade sin egen mjölkportföljer, ofta legotillverkade hos några av de etablerade mejerierna. Även stora mejeriföretagen följde efter. Milko lanserade sin landskapsmjölk, Skånemejerier kom med en hel bukett lokala mjölklinjer och även Arla hakade på tåget.

Alldeles innan sommaren kom så beskedet om att mejeriföretagen Milko och Arla vill gå samman. Anledningen är Milkos dåliga ekonomi. Går affären igenom innebär det att Arla tar cirka 60 procent av den svenska mjölkmarknaden. Man kan tycka vad man vill om detta, för Milkos bönder handlar en fusion troligen om att överleva, men särskilt småskaligt är det inte.

Och det här exemplet är bara ett av flera. När det gäller den svenska köttbranschen är det Scan som står för drygt 40 procent av allt kött som slaktas i Sverige. På kyckling är det Kronfågel som har en marknadsandel på drygt 50 procent och åtta av tio av de mest köpta bröden kommer från Pågens, som har en marknadsandel på 35 procent. Coca-Cola står för hälften av vår läsk. När vi köper öl på Systembolaget väljer vi ofta ett öl från antingen Carlsberg eller Spendrups – de båda koncernerna står för cirka 46 procent av ölförsäljningen. Först på trettonde plats på Systembolagets lista hittar vi ett av de så i media omhuldade mikrobryggerierna, Jämtlands Bryggeri, som bara har 0,2 procent av ölförsäljningen.

Vidgar vi perspektivet ytterligare och tittar på själva matförsäljningen så vet vi att ca har nästan hälften (48,7 procent) av hela dagligvaruhandeln. Räknar vi även med Coop och Axfood, står dessa block för mer än 85 procent av livsmedelshandeln. Och i det sammanhanget kan det vara intressant att veta att trots att försäljningen av färdiga matkassar, ekolådor och annan mathandel på nätet har ökat mycket kraftigt de senaste åren, så utgör de bara 0,5 procent av hela marknaden. Gårdsbutiker och Bondens Marknad är naturligtvis också marginella företeelser.

När det gäller matförsäljningen till restauranger och storhushåll visar en liknande bild upp sig. Om Servera och Martin Olssons föreslagna fusion går igenom, kommer detta bolag att stå för cirka 50 procent av alla matleveranser.

Jakten på skalfördelar är med andra ord precis lika rådande inom matbranschen som inom vilka andra branscher som helst. Vi kan diskutera om det är bra eller dåligt, men en sak är säker – småskaligt är sannerligen inte det svenska matlandet.

 

Ann-Helen von Bremen

Vem har makten över din matkasse? Det här är en blogg om hur matproduktionen, politiken och affärerna kring maten ser ut. Jag arbetar annars som frilansjournalist och skriver om lantbruk, livsmedel och mat. Här skriver jag mer fritt om matkedjan. Jag är inte alltid arg, mat är ett av mina största nöjen. Men jag är alltid hungrig. Ann-Helen Meyer von Bremen

All stories by: Ann-Helen von Bremen

Leave a Reply

Your email address will not be published.